20 oktober 2009

Upp och nervänd


Ikväll har jag sett "Veronika bestämmer sig för att dö" - nu är jag helt shaken up - men på ett bra sätt... (Var en förhandsvisning, filmen har premiär 30 okt.)

Filmen bygger på "Alkemisten"- författaren Paulo Coelhos bästsäljare om den unga Veronika som en dag bestämmer sig för att ta sitt liv. Veronika har "allt" man kan önska sig, hon är både vacker och framgångsrik. Men trots det så bestämmer hon sig för att dö då hon inte kan finna någon mening i sin tillvaro. Hon vaknar upp på ett mentalsjukhus där hon får veta att hon enbart har fem dagar kvar att leva. Men, med vetskapen att hon snart ska dö, börjar Veronika lära sig att leva.

Jag hade läst boken innan, och den är en av mina favoritböcker. Det är en märklig historia om längtan efter döden men också efter livet.
Den lyfter också frågor kring vad är galenskap, vem har rätten att bestämma vem som är galen?
Jag kan varmt rekommendera filmen, även om du har läst boken. På vägen hem från bion kände jag mig både upprymd men också lite sorgsen och insiktsfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar