28 oktober 2009

Regelbundenhet a och o

Under mina år som hälsorådgivare inom motion och viktminskning träffade jag oerhört många kunder som påminde SÅ mycket om varandra. Tidigare hade jag väl helt ärligt en viss bild av personer med viktproblem – slöa, utan karaktär, ambition….som många nog (tyvärr) har.

När jag sen kom att arbeta med många av dessa så insåg jag att jag haft så oerhört fel!
Det var oftast faktiskt helt tvärtemot. Jag hade förvisso främst kvinnor som kunder, men jag tror det även gäller män. Många många hade ett flertal gemensamma nämnare:

Oerhört mycket stress.
Svårt att säga nej.
Högpresterande.
Osjälvisk.
Väldigt hjälpsam – ställer upp för alla i vått och torrt.

Så gott som alla av dessa oerhört fantastiska människor hade väldigt oregelbundna vanor, särskilt när det gällde kost, motion och sömn. Och just oregelbundenheten i kombination med att inte ge sig själv egen tid kan vara förödande för den egna hälsan… Man kan säga att det finns ett linjärt samband – ju mer oregelbundenhet när det gäller dessa tre, ju sämre hälsa. (och ofta större övervikt, eller ibland istället undervikt)

Nu kanske du som läsare tänker, att herregud, jag är inte någon tjockis. Men jag skulle säga att denna kunskap är viktig för alla, dels om man känner igen vissa tendenser i sig själv, så att man kan stoppa utvecklingen i tid, och dels i och med att det finns oerhört många fördomar om överviktiga.

Så tänk över hur det ser ut i ditt liv.
Äter du regelbundet? Sover du ordentligt? Ger du dig själv egen tid?
Finns det något du kan förbättra?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar