15 oktober 2009

tips : läsa och träna


Jag prenumererar på tidningen Leva. Så himla bra tycker jag. En av få "livsstilstidningar" som inte stressar en i olika bemärkelser, utan verkligen GER energi.

I senaste numret kan man läsa om Rudy Reyes. (se bild ovan) Han är en riktig träningsguru i USA. Före detta kampsportsmästare och elitsoldat som nu arbetar som personlig tränare, föreläsare och skådespelare.
Reyes berättar om hur viktigt det är med rörelse och träning: "När kroppen är i rörelse är sinnet stilla" säger han.
Han berättar om sin träning som han kallar prestationsdriven träning i motsats till utseendedriven träning:
För att bli balanserad måste vi utmana oss själva på många olika sätt. Om träningspassen enbart handlar om att uppnå ett visst utseende så blir din träning - du - helt obalanserad. Bättre då att fokusera på att stärka alla olika delar av dig själv, så att du blir bättre rustad att hantera vad som än händer dig i livet. Målet är träningen ska hjälpa oss att blicka inåt.

De där tycker jag stämmer så bra. Att träna får mig att kunna bli mer balanserad som människa. Och bästa sättet att träna är att göra det du gillar, det du vill bli bättre på - då kommer du få grymma resultat.
Jag har själv alltid varit som bäst tränad när jag fokuserat på det jag verkligen gillar att göra! När jag köpt dyra gymkort, och då mest för att "alla andra! gjort det, har jag varit som mest otränad får jag nog lov att säga. Då har tyvärr träningen mest känts som ett tvång. (Sedan kan såklart dyra gymkort ju också vara helt fantastiska!)
Hursom.... kontentan är ju att hitta det där just DU gilllar, vare sig det är löpning, gym, fotboll, pass, klättring eller något annat! Och gärna blanda träningsformer hejvilt!

Reyes kommer ut med sin första bok, HERO LIVING i okt. Vill du kolla in Rudy Reyes träningsprogram, sök på hans namn på YouTube.

2 kommentarer:

  1. Killen på omslaget måste vara Stålmannen va? Fräsig värre! /Kaka

    SvaraRadera
  2. Nä, det är Rudy jag skrev om! Han ser ut att vara i form eller hur!!! Man kan söka på hans namn på Youtube, kolla in... kram

    SvaraRadera