1 september 2009

Tips för att må bättre- snabbt..

Här kommer mina bästa tips som jag tycker funkar ... om du skulle känns dig lite nere.

Tänk på allt du har i livet, och stanna upp och känn tacksamhet
Skriv dagbok, kan vara otroligt skönt att få ur sig sina tankar på papper
Ringa en vän och prata, prata....
Ta en promenad med grym musik i öronen och släpp dumma tankar!
Träna- grymt även för att må bättre i sinnet:) Viktigt: gör ngt du gillar!
Se en bra film (inget ångest såsom ex. Roy Andersson bara...)
Läs en bra bok, ex. Gå dit hjärtat leder dig av Susanna Tamaro. Underbar!!!
Gör något kul- alltså aktivera dig!!!
Mys med din familj! eller vovve, ja- någon du tycker om!!! kramar läker:)
också mitt sista, som kan verka lite ytligt, men jag tycker det hjälper... "Styra upp sig" - en kille jag dejtade för LÄNGESEN sa någon gång: "så länge du är snygg så", när vi pratade om att vara deppig. Haha, han var ganska knäpp, men lite sanning ligger det i det ändå... saker blir aldrig bättre för att man "sunkar ner sig" faktiskt! Så gör dig så snygg du bara kan, fixa naglarna, gör en inpackning, sätt på dig en snygg outfit:) osv.. så kan jag lova att allt kommer kännas bättre.

Vad är dina bästa tips??

5 kommentarer:

  1. Må bra.. Jag tror det inte bara handlar om storslagna planer på helger utan låt det lilla spela in i vardagen. Jag brukar ibland, de få gånger jag har huset till mig själv, ta tid för mig själv mitt i veckan. Stick kanske in till stan efter jobbet, impulshandla något snyggt, stick hem och gå en långpromenad, köp något gott att äta och kanske lite vin.. Tappa upp ett bad, ta med ett glas vin in i badrummet och slappna av! Älskar att sminka av mig tidigt, ju tidigare desto bättre (om man ändå bara ska vara hemma ensam that is). Som du säger Jojon, gör en inpackning, vaxa benen, måla naglarna, ta dig tid för detta. För alla andra dagar verkar tiden inte räcka till. Så summan av kardemumman: Gör vardagen lite smålyxig då och då, och njut av ditt eget sällskap! Det är skönt att bara vara med sig själv ibland. /Karin

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med!
    Vare sig man är stressad eller deppig så gäller det att hitta det där man verkligen gillar och njuter av. Och göra det, inte bara snacka om det! Jag kan tycka att det är lätt att bara köra på... man gör liksom det alla andra vill göra, men man kanske inte lyssnar på sig själv alla gånger... det där jobbar jag med ständigt, att kunna säga nej t ex en fredag när alla ska gå ut, och jag mest bara vill vara hemma och vila upp mig... ett sånt beslut ångrar man aldrig, särskilt inte dagen efter...:)
    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Tycker du sätter huvudet på spiken! Framförallt tycker jag det är viktigt att umgås med nära och kära och inte isolerar sig - problemen blir oftast mindre och man får mer bra energi när man kan diskutera med sina nära vänner och familj. Så länge man e snygg så..underbart. Så är det - så sina nära vänner, ett glas vin och nya pumps kan göra underverk:) kram

    SvaraRadera
  4. Precis, att värna om både det yttre och inre är att värna om sig själv!
    Kram

    SvaraRadera
  5. mer, mer, mer, mer fina du!

    SvaraRadera