2 september 2009

till skogs...


Det som vi mår bra behöver inte kosta pengar. Som t ex att gå/springa i skogen. Underbart härligt!

Vill man så kan man titta nedåt och plocka lite bär!
Blåbär är oerhört nyttiga exempelvis. Dem är rika på antioxidanter som skyddar cellerna från att åldras i förtid. Bären innehåller mer antioxidanter av typen antocyaniner än något annat livsmedel. Cirka tre gånger mer än dom båda näst rikaste källorna, rödvin och te.

Det höga innehållet av antioxidanter sägs skydda mot infektion och ohälsa samt förnyar celltillväxten. Blåbär renar dessutom blodet, förbättrar cirkulationen och är bra för synen. Det är antocyaninerna som anses vara effektiva mot nedsatt syn och andra ögonbesvär.

Så, ut i skogen med dig! Annars ses vi vid frysdisken:)

4 kommentarer:

  1. Jag åt blåbär idag. I skogen. Jag hittade också kantareller som jag stekte i dahlqvistfett och muddrade med peppar. Åt dem sedan direkt ur stekpanna. kram elisabeth

    SvaraRadera
  2. Men Gud va härligt Elisabeth...:) Du är på helt rätt spår:)! Nu kommer du ju slippa svinis också...:)kram!

    SvaraRadera
  3. Jag blir verkligen glad av att läsa alla tips och tankar som du skriver här! Härligt! Kommer att "titta in" till dig när jag kryper upp i soffan med min dator och en kopp kaffe, kram Rosie

    SvaraRadera
  4. Åhh det gör mig så glad Rosie!
    Kram Johanna

    SvaraRadera