25 september 2009

Detox me!


På söndag inleds min och kompis DETOX! Vi ska köra i 2 veckor. Här på bloggen kommer det alltså bli mycket detox-rapporterande. Jag riktigt längtar - särskilt med tanke på galen Jay-Z fest igår, och min godispåse jag klämde i mig påväg hem i natt....

Detox betyder avgiftning och innebär att man följer ett kost-program under en viss period, vanligtvis så varar dieten i två till fyra veckor. En detox-diet är att ge din kropp "semester" under en period och ger den en chans att återhämta sig. Genom att äta en kost som är utrensande och full av antioxidanter, samt utesluta så många gifter som möjligt, så renar du din kropp från både gifter och slaggprodukter.

Ett detox-program kan liknas vid en modern metod av fasta men i en mildare form då du fortfarande får äta fast föda. Det är inte helt ovanligt att vi vid tillfällen äter, dricker och stressar vilket kan leda till att vi får i oss fel föda och sliter på våra kroppar. Kroppens organ påverkas av hur vi lever och din livsstil kan skapa obalanser i kroppen som leder till att du får problem med din hälsa. Problem som sömnsvårigheter, huvudvärk eller annan värk i kroppen kan bli bättre eller till och med försvinna helt med ett detox-program. Även om viktminskning kan vara en positiv effekt av en detox-diet så är det främsta syftet att stärka immunförsvaret, bli piggare och få mer ork.

Det folk brukar säga är just att man får sådan energi, och att man går upp en timme tidigare om morgnarna till exempel. Ska ju bli riktigt härligt detta!

1 kommentar:

  1. Ja, det känns som att en detox är riktigt välbehövligt efter en sommar fylld av vin och onyttigt ätande. Jag gjorde en detox liknande den vi ska göra nu i början av året, och måste säga att den verkligen gjorde nytta (kändes det som i alla fall)..märkbara effekter var bland annat bättre sömn samt renare hy. Ser verkligen fram emot detta, även om det även är tufft vissa dagar :-)

    //S

    SvaraRadera