21 februari 2010

Baka bröd!


Här kommer recept på gott bröd att baka! Håller sig saftigt och gott i flera dagar. Mums!

Ingredienser
1 st
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timma. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

3 kommentarer:

  1. Jag blir så lycklig när jag hittar en blogg som strävar mot att inspirera oss andra. Tack, för dina varma, vardagsnära och glädjande inlägg. Jag har gett din blogg en utmärkelse på min sida.

    SvaraRadera
  2. Trevligt recept! Jag får lust att ta fram bakgrejor på en gång. Vad heter brödet?

    SvaraRadera
  3. Hälsobröd!!! Man kan ta de grova gryn man har hemma, och variera sig också.
    Avnjut med creamcheese, valnötter och marmelad till helgfrukosten, mmmmm!

    SvaraRadera